Притяжательные местоимения упражнения. Личные местоимения в английском языке с упражнениями Местоимения в англ яз упражнения

Притяжательные местоимения упражнения. Личные местоимения в английском языке с упражнениями Местоимения в англ яз упражнения

1. Найдите в следующих предложениях все типы местоимений. Переведите предложения.

  • 1. Lara found her purse. It was in our garden.
  • 2. I have some free time to talk to you about their party.
  • 3. The twins asked me to teach them roller-skating.
  • 4. My mum devoted herself to us, her children.
  • 5. I myself baked these cupcakes.
  • 6. Don’t touch this ticket. It’s mine.
  • 7. We saw her in that shop but she didn’t see us.
  • 8. Does anybody love Chemistry in your class?
  • 9. It’s not his car. It’s hers.
  • 10. Nobody will read those books.

2. Поставьте подходящие возвратные местоимения (myself, yourself, yourselves, ourselves, himself, herself, itself, themselves).

1. The dog enjoyed … with the children. (Собака веселилась с детьми.)
2. He cut … while shaving in the bathroom. (Он порезался, когда брился в ванной.)
3. Did you hurt … ? (Ты поранился?)
4. She introduced … as Alice Brown. (Она представилась как Алиса Браун.)
5. Kids, it wasn’t your fault. Please don’t blame … . (Дети, это была не ваша вина. Не вините себя, пожалуйста.)
6. Your face is dirty. Look at … in the mirror. (Твое лицо грязное. Посмотри на себя в зеркало.)
7. I don’t like people who usually talk about … . (Не люблю людей, которые разговаривают обычно о самих себе.)
8. I am the winner and I’m proud of … . (Я победитель, и я горжусь собой.)

3. Выберите подходящие личные и притяжательные местоимения. Переведите.

1. Give … (my, me, mine) a glass of water.
2. Who is sitting behind … (our, we, us)?
3. Would you like to dance with … (he, him, his)?
4. Joanna is going to meet … (them, they, their).
5. It took … (he, him, his) 5 days to get to … (you, your).
6. Please help … (I, me, my) with … (me, my) homework.
7. This is … (me, my, I) cat. … (His, Her, Its) name is Tom.
8. She promised to help … (us, our, we) and she will keep … (she, her, he) word.

4. Выберите верный вариант местоимений и переведите получившиеся предложения.

1. Did you enjoy … (myself, yourself, your) at the party? – Well. Nick did. But … (I, my, me) didn’t have a good time. I didn’t know … (someone, nobody, anyone) there. There were a lot of people and there was … (anywhere, nowhere, somewhere) to sit. Fortunately there was much food, so I helped … (myself, himself, yourself).
2. … (What, Which, Who) of the two T-shirts do you like? — … (I, Me, My) like both of … (they, them, their). – And do you like … (this, these, that) jeans? – I think … (they, them, their) are awful.
3. I haven’t got … (some, any, no) sweets for the kids today. Have you got … (some, any, no) sweets? – Don’t worry. I’ve got … (some, any, no).
4. This is … (my, me, mine) garage. And the car is … (my, me, mine). That is … (our, ours, us) house. And the garden is … (our, ours, us).
5. … (This, These, That) two rings belong to … (him, his, he) grandmother.

Ответы:

1. her – It – our (Лара нашла свой кошелек. Он был в нашем саду.)
2. I – some – you – their (У меня есть немного свободного времени, чтобы поговорить с тобой об их вечеринке.)
3. me – them (Близнецы попросили меня научить их кататься на роликах.)
4. My – herself – us – her (Моя мама посвятила себя нам, своим детям.)
5. I — myself – these (Я сама испекла эти кексы.)
6. this – It – mine (Не трогайте этот билет. Он мой.)
7. We – her – that – she – us (Мы видели ее в том магазине, но она не видела нас.)
8. anybody – your (Кто-нибудь любит химию в твоем классе?)
9. It – his – hers (Это не его машина. Это ее.)
10. Nobody – those (Никто не будет читать те книги.)

1. itself
2. himself
3. yourself
4. herself
5. yourselves
6. yourself
7. themselves
8. myself

1. me (Дай мне стакан воды.)
2. us (Кто сидит позади нас?)
3. him (Ты хотела бы потанцевать с ним?)
4. them (Джоанна собирается их встретить.)
5. him – you (Ему потребовалось 5 дней, чтобы добраться до тебя.)
6. me – my (Пожалуйста, помоги мне с домашним заданием.)
7. my – Its (Это мой кот. Его зовут Том.)
8. us — her (Она обещала помочь нам, и она сдержит свое слово.)

1. yourself – I – anyone – nowhere – myself (Тебе понравилось на вечеринке? – Ну, Нику понравилось. А я провел время плохо. Я никого там не знал. Было много людей, и было негде сидеть. К счастью, было много еды, и я угощался.)
2. Which – I – them – these – they (Какая из двух футболок тебе нравится? – Мне нравятся обе. – А тебе нравятся эти джинсы? – Думаю, они ужасные.)
3. any – any – some (Сегодня у меня совсем нет конфет для детей. У тебя есть конфеты? – Не волнуйся. Есть немного.)
4. my – mine – our – ours (Это мой гараж. И машина моя. Там наш дом. И сад наш.)
5. These – his (Эти два кольца принадлежат его бабушке.)

Знание местоимений позволяет сделать нашу речь более полной, разнообразной. Многие из них даже могут выступать в качестве главного члена предложения. Эта часть речи помогает внести в предложение ясность и избегать повторов в употреблении существительных. Таким образом, ее главная функция – заменить слова, которые уже употреблялись ранее.

На самом деле тема «Pronouns» не относится к сложным, но требует осознанного изучения, погружения в материал и внимательности.

Выделяют восемь видов местоимений:

  • личные;
  • притяжательные;
  • вопросительные;
  • указательные;
  • возвратные;
  • относительные;
  • неопределенные;
  • взаимные.

В английском языке, как и в русском, они склоняются по падежам, изменяются по родам и числам. Они употребляются с учетом согласования той части речи, вместо которой используются в предложении. Например, мальчик – он (he), девочки – они (they).

Особенности и применение местоимений

Теперь давайте рассмотрим отдельно каждый тип, приведенный в классификации.

Группа личных местоимений включает следующие слова: I – я; you – ты (вы); he – он; she – она; it – оно; we – мы; they – они. Особого внимания заслуживает you – эта лексема употребляется как в единственном, так и во множественном числе, обозначая «ты», «вы», а также «Вы» – уважительное обращение к человеку.

You are a kind boy. – Ты – добрый мальчик.

Children, have you read this book? – Дети, вы читали эту книгу?

You are a very educated person. – Вы очень образованный человек.

В английском неодушевленные предметы обозначаются It, но также это слово употребляется, когда речь идет о животных.

This is my backpack. It is big. – Это мой рюкзак. Он большой.

That’s my cat. It is fluffy and affectionate. – Это моя кошка. Она пушистая и ласковая.

Притяжательная форма указывает на принадлежность, к ним относятся: my – мой, your – твой (ваш), his – его, her – её, its – его, our – наш, their – их.

He has a house. His house. – У него есть дом. Его дом.

They love this movie. This is their favorite movie. – Они любят этот фильм. Это их любимый фильм.

Вопросительные местоимения (what? – что? какой? который? which? – какой? который (из двух)? who? – кто? whom? – кому? кого? whose? – чей?) употребляются в предложениях, в конце которых ставится знак вопроса.

Where do you spend your evening? – Где вы проводите вечер?

Who can help me? – Кто может мне помочь?

Когда речь идет о конкретном предмете или человеке, то можно использовать указательные местоимения: this (это) – these (эти), that (то) – those (те). Обратите внимание на их формообразование, как оно изменяется в зависимости от числа. Также они часто применяются в контексте, когда неизвестно название предмета или имя человека.

That boy broke the glass. – Тот мальчик разбил стакан.

This book was interesting. – Эта книга была интересной.

Когда действие выполняется самостоятельно, то есть самим собой, будет уместно использование возвратных местоимений. Они образуются следующим образом: притяжательное местоимение + self.

Например, him + self = himself

A cat washed itself – Кошка умылась.

В сложных конструкциях нередко можно встретить относительные местоимения. Они позволяют соединить обе части предложения: главную и придаточную (that – что, который, who – кто и т.п.).

She said that the work day was over. – Она сказала, что рабочий день закончился.

Неопределенные или их еще называют относительные местоимения – один из самых распространенных видов. Они нам хорошо известны еще из русской грамматики. Может возникнуть проблема с их правильным употреблением, поскольку здесь идет четкое разграничение на слова, обозначающие одушевленные и неодушевленные предметы.

  • кто-нибудь – что-нибудь: anyоne – anything;
  • все – всё: everyone – everything;
  • никто – ничего: no one, nobody – nothing;
  • кто-то – что-то: someone – something.

Еach other и one another – эти слова относятся к возвратным местоимениям и актуальны в предложениях, когда речь идет о действии, которое совершают два человека и направлены друг другу.

Для закрепления пройденного материала выполните упражнения на английские местоимения. Мы подготовили для вас несколько несложных заданий, скачать их можно здесь.

Absolute possessive pronouns
Абсолютные притяжательные местоимения

В этом разделе мы расширим наши знания о притяжательных местоимениях, изучив их разновидность, которую принято называть абсолютной формой притяжательных местоимений. Это такие формы, которые используются сами по себе, и после них нет существительных.

My father is a doctor and yours is a policeman - Мой отец врач, а твой полицейский

Как видишь, во втором случае мы уже не добавляем слово "father", поэтому вынуждены ставить не обычное притяжательное местоимение your , а абсолютное yours .

Our car is very old and theirs is new - Наша машина очень старая, а их новая
This jacket is mine - Эта куртка моя
Здесь используется местоимение mine, так как после него отсутствует существительное.

Представим полный список абсолютных притяжательных местоимений, соотнося их с основными формами. Обрати внимание на каждое из них.

my - mine
your - yours
his - his
her - hers
its - its
our - ours
their - theirs

На русский язык такие местоимения переводятся так же, как и обычные.

Examples:

My house is big. What about yours? - Мой дом большой. Что насчёт твоего?
His bicycle is broken down, take hers - Его велосипед сломан, возьми её
That house by the river is ours - Тот дом у реки наш

Скажи самостоятельно по-английски:

Мой кошелёк в сумке, а где твой?
Его мобильный телефон дороже, чем её
Эти дети мои

Чтобы проверить себя, подведи курсор к каждому предложению.

Зачастую эти формы употребляются в речи для того, чтобы избежать тавтологии и не повторять одно существительное два раза. Как, например: My father is a doctor and your father is a policeman .

Иногда фразы с обычными и абсолютными притяжательными местоимениями могут быть похожи по смыслу, но немного отличаться порядком слов. Сравни следующие предложения:

This is my wallet - This wallet is mine
Это мой кошелёк - Этот кошелёк мой

Is that your pen? - Is that pen yours?
То твоя ручка? - Та ручка твоя?

Абсолютная форма притяжательных местоимений достаточно популярна в английском языке. Часто можно услышать такое выражение, как "a friend of mine", что означает "один из моих друзей".

I"m in a bar with a friend of mine - Я в баре с другом

Как видишь, при переводе на русский язык оба вида притяжательных местоимений никак не отличаются, так как в русском языке не существует подобного деления. А главным отличием абсолютных притяжательных местоимений от простых является то, что после них нет существительного. Если тебе понятна теория, приступай к практике и переделай все упражнения на новую тему.

Exercises
Упражнения

Exercise 1
Назови по-английски как основные, так и абсолютные формы следующих местоимений

твой , наш , их , его , ваш , мой , её

Exercise 2
Переделай предложения по образцу

Example:

This is your house - This house is yours

1. This is my life - ... ;
2. This is his watch - ... ;
3. That"s our money - ... ;
4. This is her plan - ... ;
5. These are their clothes - ... ;
6. Is this your land? - ... ;
7. These aren"t her children - ... .

Exercise 3
Вставь в пропуски правильные притяжательные местоимения, выбирая между основными и абсолютными формами

1. ... (you) friends are very nice;
2. Is that ... (she) hotel?
3. ... (I) country is bigger than ... (you);
4. This car isn"t ... (they);
5. ... (he) mother is a teacher and (she) is a judge;
6. Where is ... (they) restaurant?
7. How many people are there in ... (you) city? - About two million and in ... (you)?
8. I"m going to visit a friend of ... (I) tomorrow;
9. These are not ... (you) shoes. Those are ... (you).

Exercise 4
Переведи предложения на английский язык

1. Наша машина больше вашей;
2. Где его родители? А её?
3. Эта сумка не моя;
4. Мой конь сильный, а твой слабый;
5. Наш отпуск начинается в сентябре, а их?
6. Это твоя шапка? - Да, эта шапка моя;
7. Ваши дедушка и бабушка старые, а наши молодые;
8. Мой телефон сломан, могу я взять твой?
9. Сейчас я разговариваю со одним своим товарищем;
10. Мой отель находится на пляже, а как насчёт твоего?

Pronouns.

Упр. 1.1. Вставьте подходящие по смыслу личные местоимения.

1. Ben is a little boy. … is six.

2. Jane is a house-wife ( домохозяйка ). … is lazy ( ленивая ).

3. Max is a soldier. … is brave.

4. Lily is a young woman. … is very beautiful.

5. Alice is late. … is in a traffic jam (в дорожной пробке ).

6. Nick and Ann are far from Moscow. … are on a farm.

7. This is Ben"s room. … is nice.

8. These are new books. … are interesting.

9. This is Elsa. … is a student.

10. Nick and Max are students. … are students of a Moscow university.

11. The rooms are small but … are light and warm.

12. The new flat is comfortable but … is far from the university.

13. Jack has many French books. … likes to read French very much.

14. Hans is a new student. … is German.

15. Alice and Jane are new secretaries. … are not lazy.

Упр. 1.2. Вставьте соответствующие личные местоимения в предлагаемых ответах на вопросы.

1. Is your house new? – Yes, … is.

2. Are the students at the English lesson now? - Yes, ... are.

3. Is your university in Green Street? – Yes, … is.

4. Are Helen and Bess your sisters? – Yes, … are.

5. Is Ben"s sister an engineer? – Yes, … is.

6. Are the pencils red? – No, … are not.

7. Is this room comfortable? - No, … isn"t.

8. Are the textbooks on the shelf? - Yes, ... are.

9. Does the girl often visit the museum? – No, … doesn"t.

10. Does this pen write well? – Yes, ... does.

11. Is Ben on holiday now? – No, … isn"t.

12. Is Helen nice? - Yes, … is.

13. Are you an engineer? - Yes, … am.

Упр. 1.3. Замените выделенные слова личными местоимениями в объектном падеже.

1. I like Nick .

2. We like Bess.

3. He likes ice-cream .

4. Can you show the pictures to Ben ?

5. You can tell Helen my e-mail address.

6. Are you interested in football ?

7. I want to buy two bottles of milk for Bess .

8. Do you want to play tennis with Ben ?

9. We must speak to Nick .

10. You should invite Helen and Bess to your house for dinner.

11. Do you know Mary ?

12. Tell Nick about your plan .

13. I see my friends every day.

Упр. 1.4. Вставьте подходящие по смыслу личные местоимения в объектном падеже.

1. Where is Nick? I want to play tennis with … .

2. Bess is here. Do you want to speak to … ?

3. My sister speaks French. She learns … at school.

4. Look at that man. Do you know … ?

5. Do you want to read this newspaper? I can give … to … .

6. If you see Ben and Bess, please, don"t tell … anything.

7. We want to phone Helen and invite … to the party.

Упр. 1.5. Замените выделенные слова личными местоимениями в именительном или объектном падеже.

1. The vase is on the table.

2. Mother often sends Ben to buy milk.

3. Are Bess and Helen ready to do the work ?

4. Nick and Ben spend their holidays at the seaside.

5. The man is in the park.

6. The managers are not at work now.

7 . Helen and I are good friends.

8. Is Ben at the lesson now?

9. Where is the calculator ?

10. The newspapers are on the table.

11. The child is in the garden with his mother.

12. Our parents are always glad to see us.

13. My brother and I are good football players.

14. Bess knows Ben.

15. I see the picture very well.

16. The students have lectures every day.

17. The boy plays football every Sunday.

18. The teacher asks the students .

19. The students write tests every week.

20. Look at the picture !

21. I have the book at home.

22. Max wants to speak to Helen.

Упр. 1.6. Замените выделенные слова притяжательными местоимениями.

1. This is Ben"s room.

2. This is Helen"s hat.

3. Here is my parents" house.

4. Nick"s mother is an economist.

5. Where is my brother"s bag?

6. I like Helen"s car.

7 . Ann"s books are on the table.

8 This student"s sister is my friend.

9. My sister"s house is not far from Ben"s house.

10. Where is the children"s room?

11. Ann"s brothers study at the university.

12. These boys’ fathers don"t work at the factory.

13. Here is my sister’s flat.

Упр . 1.7. Вставьте притяжательные местоимения .

1. Is your bag new? - Yes, … bag is new .

2. I like … hat, Ann.

3. Don"t plant this tree! … branch is broken.

4. Max, you have a new job. Do you like … new job?

5. … friends always tell me everything.

6. Our dog likes to run after ... tail.

Упр. 1.8. Измените следующие предложения по образцу, употребляя абсолютную форму притяжательных местоимений.

Образец :

This car is my car.

This car is mine.

1. This calculator is my calculator.

2. Is this bicycle your bicycle?

3. These hats are her hats.

4. This room is their room.

5. This dog is our dog.

6. My flat is more comfortable than your flat.

7. Our house is near their house.

8. Which of the dictionaries is your dictionary?

9. Is this book his book?

10. Whose cat is this? Is it her cat or his cat?

Упр. 1.9. Выберите подходящее притяжательное местоимение.

2. This is our car. It is (our, ours).

3. These are Mary"s books. They are (her, hers).

4. White is (my, mine) favourite colour.

5. You can"t have this book. It is not (your, yours).

6. (Her, Hers) house is big.

7. Is this (your, yours) coat? - No, it is not (my, mine).

8. Are these your friends" books? - Yes, they are (their, theirs).

9. That is (our, ours) house. It is (our, ours).

Упр. 1.1 0 . Измените предложения по образцу, употребляя указательные местоимения во множественном числе. Сделайте другие необходимые изменения.

Образец:

This girl is a student.

These girls are students.

That boy is brave.

Those boys are brave.

1. This book is French.

2. This girl is in the garden.

3. That map is old.

4. This student is from Great Britain.

5. That flower is beautiful.

6. This is my bag.

7. This is a French text.

8. That room is nice.

9. This film is interesting.

1. Fill the gaps with personal or reflexive pronouns.

1 . He is quit right, I agree with … completely.
2 . I looked at … in the mirror and left the house in a very good mood.
3 . “Who is it?” - “It’s … may I come in?”
4 . Mr. Lloyds is very fat … weighs over a hundred kilos?
5 . … introduced his wife to the quests.
6 . Where shall … meet, Bob?
7 . James took the book and opened ….
8 . We don’t dress … for dinner here.
9 . I taught … to play the quitar.
10 . Selfish people only care about …

2. Put “some”, “any” or “no”.

1 . He does his homework without … difficulty.
2 . This yeas all the apples are red, we are going out this morning to pick …
3 . I’d like … water, please.
4 . There weren’t … tomatoes left.
5 . I won’t go with you. I have … free time.
6 . There aren’t … students at the moment.
7 . Sorry, I have … matches.
8 . Do you have … money?
9 . The box was empty. There was apples in it.
10 . Pour me … milk, please.

3. Translate the sentences into English.

1 . Она ничего не сказала.
2 . Он посмотрел на нее с удивлением.
3 . Она не захотела пойти с ним.
4 . Я попросил его налить немного молока.
5 . Когда ему было 3 года, он мог сам одеваться.
6 . Простите, но у меня нет времени.
7 . Какая красивая картина! Она твоя?
8 . Возьми свою чашку. Эта чашка - моя.
9 . Его мнение отличается от моего.
10 . Сегодня вечером придет кто-нибудь?

4. Complete the sentences using possessive pronouns (my, your, his, her, our, their).

1 . I left … car in the garage.
2 . Mary hung … coat on the peg.
3 . Jack had … hair cut.
4 . Neil and David ate … supper.
5 . I hope you enjoy … holiday.
6 . We’ll invite you round to … house sometime and complete these by addig a possessive with own.
7 . You must make up … own mind.
8 . The children had to cook … own supper.
9 . Bill borrowed Jenny’s car … own can was being repaired.
10 . I’ll bring … own sheets and towels.
11 . Every dog had … own special basket to sleep in.
12 . You should do … own washing up.

Правильные ответы:

1. Заполните пропуски личными или возвратными местоимениями.

1. him | 2. myself | 3. me | 4. he | 5. he | 6. we | 7. it | 8. ourselves | 9. myself | 10. themselves

2. Поставьте “some”, “any” или “no”.

1. any | 2. some | 3. some | 4. any | 5. no | 6. any | 7. no | 8. any | 9. no | 10. some

3. Переведите предложения на английский язык.

1. She said nothing.
2. He looked at her with surprise.
3. She didn’t want to go with him.
4. I asked him to pour some milk.
5. When he was 3 years old, he could dress him self.
6. Sorry, but I don’t have any time.
7. What a nice picture! Is it yours?
8. Take your cup. This one is mine.
9. His opinion differs from mine.
10. Will anybody come tonight?

4. Закончите предложения, используя притяжательные местоимения (my, your, his, her, our, their).

1. my | 2. her | 3. his | 4. their | 5. your | 6. our | 7. their | 8. their | 9. his | 10. my | 11. its | 12. your